Sosso - Långfredag

Idag är det långfredag. Dagen då Jesus dog på korset för att rena mänskligheten ifrån synd. Dagen till ära har jag tittat ikapp på alla fem avsnitt av Åh, Herregud med Jonas Gardell. Inte så illa faktiskt. Vill ni se dem finns de här.

På senaste tiden har jag tänkt mycket på det här med Gud. Jag är inte konfirmerad, och har tidigare kallat mig atheist och religionsskeptiker, men jag får erkänna att jag vet inte riktigt längre. Jag har väl aldrig egentligen vetat, men jag har varit betydligt mer säker än jag är nu. Jag skulle inte vilja påstå att jag helt plötsligt gått och blivit religiös, men jag har reflekterat mycket över det, och liksom fått hoppet om att det finns någonting. Någonting mer bortom vetenskapen.

Religion fascinerar mig lika mycket som det skrämmer mig. Kristendom, Islam, Buddhism. De är inte bara olika sätt att tro, det är krafter som har mer inflytande på mänskligheten än vad en lag eller en regering kan ha. Samtidigt som det ter sig absurt så tas det på så stort allvar av majoriteten av jordens befolkning. Samtidigt som det ligger till grund för så oändligt många konflikter så finner många människor sin enda trygghet och frid i sin tro.

Ibland tycker jag det verkar så lätt att tro på någonting. Du har en fast mening med ditt liv, fasta svar på alla frågor och fasta regler att följa. Men för mig är det svårt. Det fungerar inte för mig eller med mitt frihetsbehov. Även den moderna Kristendomen inom Svenska Kyrkan känns svår att tro på. Den står i konflikt med så många andra värderingar jag har. De föråldrade ritualerna känns så meningslösa och sättet att tala om tron på inom kyrkan gör inte riktigt min tro rättvisa.

Men det finns så mycket som vetenskapen inte heller kan förklara. Inte minst livet självt, för livet är ju verkligen ett mirakel. Därför är det för mig svårt att inte tro att det finns något mer, när jag andas, tänker, känner och älskar.

Är du troende?

Trevlig Påsk!

Kommentarer
Postat av: Nicco

Bra skrivet Suss, mittenstycket var väldigt sant (tyvärr :/) <3

2010-04-03 @ 10:11:00
URL: http://plenis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0