James Cameron och Shakespeare

Well met, good gentles!
Här sitter jag med en kopp thé och tänker skriva några rader till er medan koffeinet letar sig in i mitt blodomlopp. För en vecka sedan såg vi ju som bekant Avatar. Det känns lite sent och ganska överflödigt att utvärdera filmen vid det här laget, men detta måste ni bara kolla in. Spana in vad jag hittade på failblog för några dagar sedan.

källa: failblog.org

Jag skrattade ordentligt och blev ganska häpen när jag läste detta. Jag kan dock inte riktigt hålla med om att det är FAIL. Visst finns det slående likheter i den grundläggande handlingen, men alla ni som tar Pocahontas parti och precis tänkte att James Cameron är en sneaky little bastard som snor ifrån andra sådär, tänk om. Var Pocahontas den första historien med detta koncept? Jag tvivlar starkt på det. Är James Camerons film bara en handling? Svaret är nej.

Avatar går långt bortom det händelseförlopp som filmen i stora drag följer. En författare som skriver en bok med endast en handling eller en regissör som gör en film som bara är en synopsis går inte särskilt långt. Dessutom skulle det inte finnas något nytt att skriva eller att göra film om, om så vore fallet. Att ta något som redan finns och göra det till sitt eget, det är en konst. Hallå, varför tror ni så många konstnärer målar fruktskålar? Det handlar om att få betraktaren att se motivet med nya ögon.

Självaste Shakespeare är ju känd för att tagit historier som redan fanns och förvandlat dem till drama. Han kom inte ens på Romeo och Juliet helt själv, den är baserad på ett stycke poesi som i sin tur var baserat på en Italiensk sägen. Men jag kan inte tänka mig att Italienarna var först med sitt koncept heller. Hur många Romeo och Julia känner vi inte till som går under andra namn? Ändå så blir vi förtrollade av alla dessa romantiska tragedier. Och är det inte precis detta James Cameron gör med denna relativt traditionella historia? Han får den breda publiken att se den från ett helt annat perspektiv!

Men nog om detta, nu måste jag packa ihop mina grejer och bada mina fötter ifall jag hinner. Ikväll blir det myskväll hos Ida. Och Ida, bara så att du vet har jag inte direkt något favoritgodis längre, jag tycker om olika saker, bland annat pimpim och salt- och vinägerchips. ;) Mitt andranamn stämde också, bara lite fel stavning.

Ha en trevlig kväll and I shall see thee anon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0