Elin - Sarahs Nyckel

Att hitta böcker som berör en är väldigt svårt. Men de få gångerna som jag hittar böcker som jag verkligen fastnar för så är det svårt att få mig att göra någonting annat. Att man kan dela glädje och sorg med karaktärerna i böckerna. Specielt när det gäller verklighets baserade böcker, då man inser att de hemska eller lyckliga händelserna har hänt på riktigt. Att man skrattar för sig själv eller börja gråta av det man läser. Att man blir så fast att man inte ens märker när det kommer folk bakom en eller när hunden hoppar upp på bordet eller när grannpojken ska komma in och ge kaninen mat. Att man blir så fast att man sitter och sträckläser en bok på många många sidor på några timmar. Det kallar jag en bra bok!

Min dag har jag spenderat i fotöljen på altanen sittandes med boken Sarahs Nyckel i knät. Sarahs nyckel handlar om: 

"Paris, juli 1942: Sarah, en 10-årig judisk flicka, gömmer sin yngre bror i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer – Vel’d’Hiv. Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fickan, övertygad om att hon ska komma tillbaka om några timmar. Men timmarna blir till dygn och Sarahs desperation växer …

Paris, maj 2002: Inför 60-årsdagen av Vel’d’Hiv ombeds Julia Jarmond att skriva en artikel om denna svarta dag i Frankrikes historia. Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria. Julia känner sig manad att skriva om flickans öde, och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv. Sarahs nyckel är en roman som tar upp de tabun och den tystnad som omger denna smärtsamma episod i Frankrikes historia."

källa av handlingen
 



en bok som alla bör läsa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0