Nicco - Bussresefilosoferingar

Idag åkte jag en sån där buss som alltid är full och man därför tvingas sitta bradvid någon man inte känner. Jag hoppade dock på på den första hållplatsen, för jag ville sitta innerst, så att man når stoppknappen utan att behöva sträcka sig över sin granne. Nöjd över detta hoppades jag att jag även skulle slippa att ågon random satte sig bredvid. Men ack, mina förhoppningar var om intet. Snart hoppade en kille i 20-årsåldern på och valde platsen jämte mig. Genast slog stanken av svett blandat med cigarettlukt emot mig. Great! tänkte jag och kände huvudvärke komma smygande.
Allvarligt talat, borde man inte dela up bussen så att rökare får sitta i en speciell del som man gör med hundar?!
Vände mig mot fönstret och låtsades som att han inte var där.
Men i bakhuvudet visste jag att ett annat problem stod för dörren. Den eviga ångesten. Avstigningen.
Jag började formulera en plan i huvudet och gå igenom den gång på gång för mig själv.
1. Tryck demonstrativt på stoppknappen.
2. Harkla dig lätt och börja plocka med din väska.
3. Harkla dig högre och vänd dig mot gången redo att gå ut.
4. Säg "ursäkta, jag ska av här"
5. (och måtte det inte gå så här långt!) Om han har somnat, peta på honom medan du upprepar ovanstående, högre.
Jag sneglade mot killen för att se om han sov, bara för att upptäcka att ha satt och gjorde grimaser för sig själv. Jag blev inte ens förvånad.

Kom som tur var bara till första steget. För när jag demonstrativt tryckte på stoppknappen började han genast plocka med sina grejer, redo att flytta sig. Jag tog ett lättnadens andetag. Vad hade jag egentligen oroat mig för?
När jag klev ut i gången log han till och med lite mot mig, så jag log tillbaka, samtidigt som jag tänkte att han nog bara hade ticks. Och att han sprungit till bussen, därav svettlukten.
Ja, så var det nog. Han var nog en jättebra och fräsch kille egentligen.

Jo, så var det nog.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0