Sosso - Lördagseftermiddag Del 2: B-människan

Jag tänkte kommentera på Idas nya dygnsrytm. Jag tror den sortens dygnsrytm hade passat mig också faktiskt, för jag är precis som Ida också en nattmänniska, eller en så kallad "B-människa". Problemet är ju bara att samhället utgår ifrån att man är vaken på dagen och sover på natten. Går man och lägger sig vid 5 på eftermiddagen varje dag så går man miste om en del.

Idealiskt för mig hade varit att gå och lägga mig vid kanske 5 på natten istället och sedan gå upp efter lunch. Detta är nämligen vad som alltid händer när jag inte har tider att passa och kan sova när jag känner för det. Alltså tolkar jag min kropps signaler som så att det är då jag borde sova! Likaså tolkar jag Idas kroppssignaler som att hon borde gå och lägga sig på eftermiddagen om hon nu alltid blir trött då.

B-samfundet har lite intressant information om A- och B-människor, även kallde dag- och nattmänniskor. Efter att ha läst vad som står där kan jag snabbt konstatera att jag är en solklar B-människa. Det verkar som att Ida också har en ganska stark B-tendens, medan Petra å andra sidan är en given A-människa. Elin, Lizi och Nicco är svåra att placera, förmodligen hamnar de mitt emellan eller lätt A eller B, som de allra flesta! Vad säger ni själva?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0